fbpx

7 výhod pravidelné fyzické aktivity

Chcete se cítit lépe, mít více energie a možná i žít svůj život o něco déle? Není třeba hledat svatý grál, ale čas od času si prostě zacvičit.

Klady cvičení jsou od prevence chronických problémů až k pozvednutí sebedůvěry a hrdosti. A to vše bez ohledu na věk, pohlaví či fyzické schopnosti. Potřebujete více přesvědčování?

Podívejte se na sedm způsobů, jak pravidelný pohyb může obohatit váš život.

1. cvičení vám zlepší náladu

Potřebujete po dni plném stresu  pročistit hlavu? Cvičení v tělocvičně nebo svěží procházka vám pomůže.

Fyzická aktivita stimuluje různé mozkové chemikálie. Nejznámější z nich jsou endorfiny, které snad všichni znají pod přezdívkou hormony štěstí. Ty způsobí, že se budete cítit šťastnější a uvolněnější, než když jste přišli vyčerpaní z práce. Pravidelné cvičení se zcela jistě také podepíše na vašem vzhledu a atraktivitě, což posílí vaši sebedůvěru.

2. cvičení vám pomůže čelit chronickým nemocem

Bojíte se srdečních chorob? Doufáte, že zabráníte vysokému krevnímu tlaku nebo osteoporóze? Bez ohledu na to, jaká je vaše současná tělesná hmotnost, fyzická aktivita posiluje množství cholesterolu s vysokou hustotou lipoproteinů (HDL), který nazýváme „dobrý“ cholesterol a snižuje nezdravé triglyceridy. To udržuje hladký průtok krve cévami a snižuje tak riziko kardiovaskulárních chorob. Pravidelné cvičení pomáhá předcházet mnoha zdravotním problémům nebo je I řešit. Patří mezi ně například: mrtvice, metabolický syndrome, vysoký krevní tlak, diabetes typu 2, deprese, úzkost, různé druhy rakoviny, artritida, rovnováha. Může také pomoci zlepšit kognitivní funkce mozku a snížit riziko úmrtí ze všech příčin.

3. cvičení ovlivňuje tělesnou hmotnost

Chcete shodit nějaké to přebytečné kilo? 

Není přímo třeba si vyhrazovat hodiny na cvičení, ale snažte se najít kus času na cvičení každý den. Jakákoli fyzická aktivita je lepší než žádná. Chcete-li mít výhody ze cvičení, hýbejte se po celý den. Choďte po schodech místo výtahu, během přestávky na oběd se jděte projít. O reklamách dělejte dřepy. Nebo ještě lépe, vypněte televizi a jděte se na chvíli projít. Denní důslednost je klíčová.

4. cvičení posílí vaše srdce a plíce

I při zdolávání jen několika schodů se lehce zadýcháte? Neházejte ručník do ringu. Pravidelné cvičení vám pomůže znovu dýchat jako za mlada.

Pravidelná fyzická aktivita může zlepšit vaši svalovou sílu a zvýšit vytrvalost. Cvičení dodává kyslík a živiny do tkání a pomáhá kardiovaskulárnímu systému pracovat efektivněji. A když se srdce a plicní zdraví zlepší, budete mít více energie na věci, které máte rádi.

5. cvičení zlepšuje kvalitu spánku

Máte potíže s usínáním? Během noci se neustále převalujete a ráno se necítíte dostatečně odpočatí? I zde pomůže trocha pohybu.

Kvalitní spánek zlepšuje koncentraci, produktivitu a náladu. Pravidelným cvičením budete usínat rychleji a spánek bude hlubší. Pokud máte problémy s usínáním, doporučuje se cvičení načasovat pět až šest hodin před tím, než jdete spát.

6. cvičení může vrátit jiskru vašemu sexuálnímu životu

Cvičení zlepšuje krevní cirkulaci, což má pozitivní efekt na uspokojení při sexu. Navíc muži, kteří pravidelně sportují, mají oproti těm ostatním s erektilní dysfunkcí méně problémů, což platí zvláště s přibývajícím věkem.

7. cvičení je hlavně zábava

Cvičení a fyzická aktivita mohou být příjemné. Dají vám šanci odpočinout si, užít si venku nebo se jednoduše zapojit do aktivit, díky nimž budete šťastní. Fyzická aktivita vám také může pomoci v kontaktu s rodinou nebo s přáteli v zábavném sociálním prostředí. Běžte si zatancovat, vyrazte na turistické stezky nebo se zahrajte fotbal. Najděte si fyzickou aktivitu, která vás baví, a prostě to udělejte. Nudíte se? “Nekupujte si medvídka mývala”, ale vyzkoušejte něco nového nebo zorganizujte aktivitu s přáteli nebo rodinou. Fyzická aktivita je skvělý způsob, jak se cítit lépe, zlepšit své zdraví a bavit se.

Pro většinu zdravých dospělých se obvykle doporučuje:

  • Nejméně 150 minut týdně střední aerobní aktivity nebo 75 minut týdně intenzivní aerobní aktivity nebo kombinace střední a intenzivní aktivity, pravidelně celý týden.
  • Příklady aktivit zahrnují běh, chůzi nebo plavání. Užitečné jsou i malá množství fyzické aktivity. Aktivita po celý den přispívá ke zdraví.
  • Silový trénink pro všechny hlavní svalové skupiny se doporučuje nejméně dvakrát týdně. Mezi příklady patří cvičení s činkami, používání posilovacích strojů.
  • Rozšiřte své aktivity na celý týden. Pokud chcete zhubnout, splnit konkrétní kondiční cíle nebo získat ještě více výhod z fyzické aktivity, budete muset zvýšit svou mírnou aerobní aktivitu na 300 minut za týden.

Jak jste na tom s kondicí, jak staré se cítí vaše tělo, nebo kolik máte tuků, svalů nebo vody v těle vám dokážeme změřit na naší poradně. Objednejte se na konzutlaci s měřením.

Použité zdroje: 

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/in-depth/exercise/art20048389/utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=managing-depression

prof. J.Ruprich, CZVP Brno, 1.2.2020