fbpx

Toto je 10 pravidel spokojeného břicha

strevni mikrobiota

Za posledních 30 let nabraly nadváha a obezita, alergie, astma, autoimunitní poruchy epidemických rozměrů. Na vzestupu jsou poruchy nálad, úzkosti nebo deprese. Mnozí se pokouší zhubnout, ale nedaří se jim to.

Určitě jste už slyšeli, že 80 % imunitního systému je lokalizováno ve střevech. Zdravý rozum by tedy napovídal, že chceme – li posílit naše zdraví, musíme posílit také střeva.

Nositel Nobelovy ceny Ilja Mečnikov ve shodě s Hippokratem prohlásil, „že smrt má svůj počátek ve střevě“. A dnes vědci přináší důkazy, že až 90 % chorob má původ v nemocném střevě.

Hlavním cílem našich dietních doporučení je zlepšit rozmanitost střevních bakterií. Tím se také zvýší množství produkovaných SCFA (mastné kyseliny s krátkým řetězcem), které mají prokázaný pozitivní vliv na naše zdraví. 

Toto je 10 pravidel spokojeného břicha:

  • Vědět, kolik vlákniny denně zkonzumujete. Splňujete doporučení min 30 g/den u dospělých? U každého jídla se zamyslete, zda část toho, co máte na talíři, zasytí mikroby na konci zažívacího systému. V opačném případě můžete zvolit kvalitní mix prebiotických vláknin.
  • Naše strava by měla být přinejmenším ze 2/3 tvořena zeleninou a ovocem (v poměru 3:1). Dalších sacharidy, které vaše střevní bakterie ocení, najdete v celozrnných obilovinách a luštěninách. Šetrně pěstované potraviny jsou vždy prospěšnější.
  • Co nejčastěji zařazujte do jídelníčku kysané výrobky
  • Omezte konzumaci červeného masa
  • Omezte příjem nasycených tuků, zařaďte do jídelníčku kvalitní rostlinné oleje a např. avokádo.
  • Hlídejte si pitný režim, doporučujeme min 0,3 dl/10 kg tělesné hmotnosti
  • Dobře rozžvýkaná potrava znamená velkou úsporu práce pro všechny trávicí orgány a příslušné žlázy.
  • Pokud už máte konkrétní zdravotní problém, měli byste se poradit se svým lékařem nebo nutričním specialistou a zvolit pro vás vhodnou suplementaci. Ať už na snížení zánětu nebo pro urychlení obnovy střevního mikrobiomu.
  • Přiměřený pohyb taky nesmíme vynechat – nejdůležitější je jeho pravidelnost
  • Jíme v klidu, s radostí a požitkem.

Možná jste si všimli, že naše tipy mají mnoho společných rysů se středomořskou a tradiční japonskou stravou. Oba druhy stravy jsou spojované s výjimečným zdravím a dlouhověkostí.